Het ver-GeenStijlen van de media

Door 63996 op maandag 27 augustus 2012 08:01 - Reacties (24)
Categorie: Meteo, Views: 4.940

Valt het jullie ook op? Meer en meer zie je bedrijven als MeteoConsult, het KNMI, Weeronline en Weerplaza berichtgeving ala Geenstijl produceren.

Hadden wij tot een paar jaar geleden nog nooit van superstormen, zeer zwaar noodweer gehoord nu is het schering en inslag.

Afgelopen weekend was het weer raak. Iets dat zeer normaal is tijdens een zomer in Nederland, hevige regenbuien waardoor er overlast kan komen, wordt nu direct aangemerkt als zwaar noodweer wat bv in 2005 nog gewoon werd bericht als, ,, er kan even tijdelijk veel regen vallen wat wat overlast kan veroorzaken'' .

Anno 2012 is de strijd zo hevig tussen deze weerbureaus dat letterlijk alles is toegestaan zolang het maar bezoekers trekt op de website.

Kijk eens naar oktober 2011, 1 of andere volslagen idoot brult op een website dat er een zeer strenge winter opkomst is, direct springt de landelijke media erop en bericht er vol over terwijl er echt niets maar dan ook niets op leek dat er een echt winter zou komen. Plannen voor de 11-stedentocht lagen al klaar, er werd tonnen extra zout ingeslagen ect.. ect...

En jawel daar was de winter dan, ergens begin februari voor 8 dagen. Mensen histerisch DE ELFSTEDENTOCHT KOMT, terwijl het al lang en breed duidelijk was dat er geen 11-stedentocht zou komen want na 8 dagen zou de dooi weer toeslaan.

Maar gewoon doorgaan met berichten ala geenstijl schrijven want dat trekt bezoekers en dus naamsbekendheid en dus meer adverteerders.

Eigenlijk moet je de aanstichters van dit soort berichten eens voor de rechter dagen en de gemaakte kosten op hun verhalen. Eens kijken hoe ze dan invervolg hun berichtgeving gaan doen.

Ik heb dus ook besloten om mij vanaf vandaag niets meer aan te trekken van hits op de website en heb zelfs mijn website geheel reclame vrij gemaakt om maar niet steeds te moeten denken aan "O IK MOET HITS HEBBEN VOOR DE ADVERTEERDERS". Gewoon weer het weer doen zoals het moet, duidelijk, zonder ook maar enige invloeden van geenstijl.

Vandaag of morgen zullen op de diverse professionele en amateurmeteo websites de eerste herfst en wintertopics wel weer geopend worden waar de ene nog hevigere stormen en winters gaat voorspellen dan de andere.

Nog even en Nederland ligt ergens in Siberie door 1 of andere superstorm.

Volgende: De *uitjebroekwaai* dag vandaag. 10-'12 De *uitjebroekwaai* dag vandaag.
Volgende: Hittegolf in aantocht... 08-'12 Hittegolf in aantocht...

Reacties


Door Tweakers user Tsurany, maandag 27 augustus 2012 08:11

Ik snap niet wat Geenstijl hier mee te maken heeft...

Door Tweakers user 63996, maandag 27 augustus 2012 08:14

Tsurany schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 08:11:
Ik snap niet wat Geenstijl hier mee te maken heeft...
de enorme overdrijving. voorbeelden: Regen des doods, HORROR-winter ect... het enorm overdrijven als het gaat om iets dat zo normaal is in ons land

Door Tweakers user MAX3400, maandag 27 augustus 2012 08:24

Ben het gedeeltelijk met je eens... Vroegah was het nog "het 6 uur journaal met Noralie Beyer" en had je minstens 10 minuten daadwerkelijk nieuws uit de gehele wereld.

Tegenwoordig staat een Astrid Kersseboom op een grote vloer omringd door vetcoole touch-meuk een beetje te flirten met Gerrit Hiemstra of heel hard met Dionne te leuteren wat er later vanavond nog wordt uitgezonden.

Gisteren ook: hoe erg het allemaal moge zijn maar er is een fiets gevonden. Een fiets die mogelijk al 20+ jaar in een dikke sloot heeft gelegen. Alle media openen ermee dat het misschien leidt tot de oplossing van een misdaag en blablabla...

Iemand trouwens gisteravond na het journaal van 18:00 de trailer gezien van het nieuwe 6:30-journaal? Een of andere anchor die semi-verveeld op zijn iPhone zat te Wordfeuden of whatever. Neem je als publieke omroep nou jezelf niet serieus of de kijkers niet? Ik krijg ondertussen meer achtergrond informatie op Hart van Nederland van de publieke omroepen.

En dan het weer inderdaad; meer en meer is het een praatje met plaatjes. Zelfs zoveel plaatjes dat je na 1 minuut al niet meer weet wat er vannacht gaat gebeuren. Want er moet een kijkers-foto bij. Of een regenboog-grafiek. Of een touchscreen-wolk.

[Reactie gewijzigd op maandag 27 augustus 2012 08:27]


Door Tweakers user vanaalten, maandag 27 augustus 2012 08:41

Kan je het die websites aanrekenen? Men doet dit omdat het lezers aantrekt - blijkbaar willen die mensen juist dat soort berichtgeving. Moet je het niet de doelgroep, de lezers, aanrekenen in plaats van de websites?

Don't shoot the messenger! (shoot the one asking for such a message instead)

Door Tweakers user i-chat, maandag 27 augustus 2012 08:46

MAX3400 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 08:24:
En dan het weer inderdaad; meer en meer is het een praatje met plaatjes. Zelfs zoveel plaatjes dat je na 1 minuut al niet meer weet wat er vannacht gaat gebeuren. Want er moet een kijkers-foto bij. Of een regenboog-grafiek. Of een touchscreen-wolk.
Maar wat ik me dan afvraag... past het niet gewoon in het hedendaagse leven, je kunt wel lopen klagen, maar als meer dan 25% van tv-kijkend nederland vind dat rutte gisteravond het premierdebat heeft gewonnen door ten minste 2 maal (ik heb de eerste ronde gemist). glashart te liegen! (hoe kun je ooit MP worden als je niet eens het verschil weet tussen waarheid en leugen),

als we een blaaskoe als wilders gewoon op tv laten verkondigen dat het afschaffen van de euro goed is voor nederland zonder deze praatjes direct de kop in te drukken,


mag je dan eigenlijk nog wel van iets simpels en banaals als een weerpraatje verwachten dat het WEL inhoud heeft...


mijn punt: zolang het volk dit soort gedoe niet afrekend door weg te zappen (omdat het toch wel erg leuk is).... wordt het alleen maar erger. en wat de meeste mensen hier alleen maar doen is zeiken om het zeiken, zonder zich ooit te realiseren dat ZEI het probleem net zozeer in standhouden als de mensen waarover ze menen te moeten klagen

Door Tweakers user MAX3400, maandag 27 augustus 2012 08:51

@i-chat: ik hoor wat je zegt en ben het ook gedeeltelijk met jou eens. Helaas valt er weinig te zappen in NL. Over het algemeen zijn de reclameblokken op de volgende zenders "bijna" altijd tegelijk. Je kan bijna niet meer wegzappen als je een bepaald "blok zenders" afgerekend wil zien.

NED1, NED2, NED3
RTL4/5/7/SBS/Veronica
Discovery/NatGeo/ScienceHD

Blijft er over? De niche van de kabelaars zoals een Eurosport2, TLC en andere zenders die je vaak wel hebt maar amper gebruikt. En natuurlijk BBC waar je wel een journaal hebt wat dik 30 minuten duurt, zo niet langer, met voldoende inhoud en overzicht.

[Reactie gewijzigd op maandag 27 augustus 2012 08:51]


Door Tweakers user edeboeck, maandag 27 augustus 2012 08:59

vanaalten schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 08:41:
Kan je het die websites aanrekenen? Men doet dit omdat het lezers aantrekt - blijkbaar willen die mensen juist dat soort berichtgeving. Moet je het niet de doelgroep, de lezers, aanrekenen in plaats van de websites?

Don't shoot the messenger! (shoot the one asking for such a message instead)
Daar ben ik het niet mee eens... de "platvloerse commercialisering" van de "serieuze" media is iets wat we ook al jaren in BelgiŽ meemaken.
1 Voorbeeld: zo kon je "De Standaard" vroeger wel als standaard voor degelijke nieuwsgaring en -verspreiding beschouwen... echter is dit al jarenlang erg verwaterd. Op hun online editie zijn vandaag de dag niet alleen taal- en typfouten schering en inslag, maar - erger nog - ook het "nieuws" in "geenstijl"-stijl viert hoogtij.
Het is niet omdat een groot deel van de bezoekers wleens op "gossip"-artikelen klikt (vaak uit vorm van verveling of "guilty pleasure" ;)), dat ze dit ook effectief wensen van hun krant. Naar mijn mening vormt dat soort nieuws echter een soort grootste gemene deler van de verschillende lezersgroepen (een groep beschouw ik dan als mensen die eerder geÔnteresseerd zijn in economie of in politiek of ... - uiteraard zijn er vele lezers die niet echt in een "hokje" thuishoren, maar vaak hebben die dan een categorie nieuws waarin ze niet bepaald geÔnteresseerd zijn, bijvoorbeeld in financiŽn).
Dus: ja, volgens mij kan je het die websites wel degelijk aanrekenen!

Door Tweakers user 63996, maandag 27 augustus 2012 09:01

vanaalten schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 08:41:
Kan je het die websites aanrekenen? Men doet dit omdat het lezers aantrekt - blijkbaar willen die mensen juist dat soort berichtgeving. Moet je het niet de doelgroep, de lezers, aanrekenen in plaats van de websites?

Don't shoot the messenger! (shoot the one asking for such a message instead)
Hier heb jij wel een punt ja. De mens lijk anno 2012 meer en meer hevig overdreven koppen te willen lezen. Maar als het niet uitkom hoor je ze ook direct allemaal vol in de aanval gaan tegen deze websites.

Zelfs het NS komt tegenwoordig al met eigen waarschuwingen als het om het weer gaat terwijl er in nederland maar 1 instituut is die een officieŽle waarschuwing mag en kan geven en het is het KNMI.

Daarom schreef ik ook van: waarom niet eens dit soort gasten voor de rechter slepen als ze er weer een volledig naast zat, puur om een punt te maken en om misschien geleden schade door extra inkopen of beveiligingen vergoed te krijgen.

Door Tweakers user Tsurany, maandag 27 augustus 2012 09:25

Soulmaster schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 08:14:
[...]


de enorme overdrijving. voorbeelden: Regen des doods, HORROR-winter ect... het enorm overdrijven als het gaat om iets dat zo normaal is in ons land
En dat neem je Geenstijl kwalijk? Dan heb je toch echt geen idee wat nu de werkelijke oorzaak is.

Door Tweakers user 63996, maandag 27 augustus 2012 09:28

Tsurany schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 09:25:
[...]

En dat neem je Geenstijl kwalijk? Dan heb je toch echt geen idee wat nu de werkelijke oorzaak is.
jij leest niet goed. Ik neem geenstijl niets kwalijk. Geenstijl is juist de website die zo moet schrijven anders vallen ze in de marge van de vele andere blogs terug.

Maar bedrijven / sites als MeteoConsult moeten niet deze kant op gaan. Het weer is te belangrijk om op de amerikaanse(geenstijl) manier te gaan berichten. Bij die bedrijven staan de hits op de eerste plaats en daarna pas betrouwbare berichtgeving en prognoses.

Door Tweakers user vistu, maandag 27 augustus 2012 09:40

Ik heb het idee dat het redelijk meevalt eerlijk gezegd, je moet niet de fout maken te denken dat de berichten zoals die op nu.nl (e.d.) verschijnen daadwerkelijk recht doen aan wat de meteoroloog van het bureau in kwestie vertelde. Ik werk zelf bij een van de genoemde weerbedrijven maar heb het idee dat we over het algemeen toch een zeer genuanceerd beeld schetsen van de mogelijke scenario's. Dat verschillende media dit minder genuanceerd oppakken is jammer maar vanzelfsprekend niet direct ons aan te rekenen.

Door Tweakers user Tsurany, maandag 27 augustus 2012 10:06

Soulmaster schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 09:28:
[...]


jij leest niet goed. Ik neem geenstijl niets kwalijk. Geenstijl is juist de website die zo moet schrijven anders vallen ze in de marge van de vele andere blogs terug.

Maar bedrijven / sites als MeteoConsult moeten niet deze kant op gaan. Het weer is te belangrijk om op de amerikaanse(geenstijl) manier te gaan berichten. Bij die bedrijven staan de hits op de eerste plaats en daarna pas betrouwbare berichtgeving en prognoses.
Jij zegt dat ze berichten ala Geenstijl produceren en vind dat een slechte manier van berichtgeving. Dan geef je aan dat het bij Geenstijl begonnen is en je de trend dus niet waardeert. En dan met zo'n blogpost titel erbij (waarbij je trouwens bijzonder hypocriet bezig bent) geef je mij toch wel het idee dat je het Geenstijl kwalijk neemt.

Door Tweakers user Hellion, maandag 27 augustus 2012 10:13

Sorry maar de titel laat duidelijk zien dat jij het ook gebruikt om meer bezoekers te trekken. Had ik geklikt zonder het gebruik van Geenstijl in werkwoord vorm? Waarschijnlijk niet. Aldus +1 sensatie bezoeker ;)

Door Tweakers user thefal, maandag 27 augustus 2012 10:36

Tsurany schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:06:
[...]

Jij zegt dat ze berichten ala Geenstijl produceren en vind dat een slechte manier van berichtgeving. Dan geef je aan dat het bij Geenstijl begonnen is en je de trend dus niet waardeert. En dan met zo'n blogpost titel erbij (waarbij je trouwens bijzonder hypocriet bezig bent) geef je mij toch wel het idee dat je het Geenstijl kwalijk neemt.
Ik lees iets heel anders in zijn blog. Hij kan Geenstijl een prima website vinden, dat weet ik niet. Ze hebben alleen een aparte manier van berichtgeving en dat is (meestal) prima. Datis hun sterkte en iedereen weet dat ze voor serieus nieuws niet bij Geenstijl moeten zijn. Zoals ook in de titel van hun site staat: Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend.

Als serieuze nieuwsbronnen echter hun stijl gaan overnemen is er toch wel wat aan de hand. Bronnen die wel serieus genomen willen worden moeten zich niet aanpassen aan de stijl van Geenstijl.

Zie het zo: Je ziet een komediant optreden en die laat je een heel uur lachen. Als je vervolgens naar huis gaat om het 8-uur journaal te bekijken , wil je toch ook niet dat ze dat in de stijl van die komediant doen? Puur omdat dat niet de stijl is die bij het onderwerp past.

Door Tweakers user Barleone, maandag 27 augustus 2012 11:06

MAX3400 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 08:24:
En dan het weer inderdaad; meer en meer is het een praatje met plaatjes. Zelfs zoveel plaatjes dat je na 1 minuut al niet meer weet wat er vannacht gaat gebeuren. Want er moet een kijkers-foto bij. Of een regenboog-grafiek. Of een touchscreen-wolk.
Volledig mee eens. Ik loop na het weerbericht 5 minuten verdwaasd rond zonder te weten wat voor weer ons te wachten staat. :/
En wat voor touchscreen-ellende is dat nieuwe ding van de NOS eigenlijk. Vroeger had je een klikkertje>volgende kaart. Duidelijker kon het niet.

Maar nee, het moet allemaal touch, want touch is per definitie beter 8)7 het moet ook allemaal bewegen en van shiny 3d effectjes zijn voorzien want dat is helemŠŠl Łbervet!!!111one |:(

OVERIGENS, SOULMASTER!!
Jouw onweers-titeltjes op je blog vind ik ook nogal 'nieuwerwets' ala Geenstijl. Wat is daarop uw antwoord? ;)

[Reactie gewijzigd op maandag 27 augustus 2012 11:09]


Door Tweakers user Infant, maandag 27 augustus 2012 11:10

Ik ben het volledig met je eens.

Geenstijl is een nieuws website, maar neemt zichzelf, in ieder geval hun schrijfstijl, absoluut niet serieus in de zin dat alles en iedereen slecht en inferieur is. Alles is overdreven. Niks is goed. Niemand doet iets goed. Een overdreven vorm van een echte Nederlandse instelling.

Als je niet tegen deze humor kunt of sarcasme niet begrijpt, moet je daar ook gewoon niet komen. Ik persoonlijk vind hun schrijfstijl geweldig, en het is daar ook op zijn plaats.

Waar deze schrijfstijl dus ook niet thuis hoort, vind ik, is op websites/nieuws-bronnen die zichzelf wel enigszins serieus nemen. Bijv. het KNMI.
Hoe leuk ik het ook zou vinden om dit op Nu.nl terug te zien, het hoort daar niet thuis. Ook niet een beetje.

Door Tweakers user 63996, maandag 27 augustus 2012 12:29

Tsurany schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:06:
[...]

Jij zegt dat ze berichten ala Geenstijl produceren en vind dat een slechte manier van berichtgeving. Dan geef je aan dat het bij Geenstijl begonnen is en je de trend dus niet waardeert. En dan met zo'n blogpost titel erbij (waarbij je trouwens bijzonder hypocriet bezig bent) geef je mij toch wel het idee dat je het Geenstijl kwalijk neemt.
volgens mij moet jij eens proberen begrijpend te lezen. Ik schrijf nergens dat ik Geenstijl waardeloos vind. Hun manier van schrijven is prachtig maar alleen voor GS geschikt. Maar nu zie je meer en meer websites die denken als wij ook zo gaan schrijven krijgen wij veel meer bezoekers.

Dus anno 2012 staat sensatie boven echte informatie, informatie die klopt en niet gebasseerd is op de regel om zoveel mogelijk bezoekers te trekken.

Door Tweakers user 63996, maandag 27 augustus 2012 12:31

Barleone schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:06:
[...]

Volledig mee eens. Ik loop na het weerbericht 5 minuten verdwaasd rond zonder te weten wat voor weer ons te wachten staat. :/
En wat voor touchscreen-ellende is dat nieuwe ding van de NOS eigenlijk. Vroeger had je een klikkertje>volgende kaart. Duidelijker kon het niet.

Maar nee, het moet allemaal touch, want touch is per definitie beter 8)7 het moet ook allemaal bewegen en van shiny 3d effectjes zijn voorzien want dat is helemŠŠl Łbervet!!!111one |:(

OVERIGENS, SOULMASTER!!
Jouw onweers-titeltjes op je blog vind ik ook nogal 'nieuwerwets' ala Geenstijl. Wat is daarop uw antwoord? ;)
dat doe ik hier, maar je zal dat nooit op mijn website zien. Op bliksemdetectie.nl heb ik het zelfs verboden aan de crew om op die manier berichtgeving te plaatsen. Als ze het wel doen hebben ze een enorm groot probleem met mij.

Ik plaats daar wel eens berichtjes die op het eerste gezicht veel op die van geenstijl lijken maar als je goed leest dan druipt het sarcasme er vanaf.

Door Tweakers user CH4OS, maandag 27 augustus 2012 13:03

Soulmaster schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:31:
Ik plaats daar wel eens berichtjes die op het eerste gezicht veel op die van geenstijl lijken maar als je goed leest dan druipt het sarcasme er vanaf.
Want de manier waarop GS dat doet druipt niet van de sarcasme? Als er ergens sarcasme ervan af druipt, dan is het GS wel.

Door Tweakers user himlims_, maandag 27 augustus 2012 14:00

nieuws en weer volg ik al jaren niet meer via nederlandse media, die zijn of onjuist, onvolledig, propoganda matig bezig, overdreven berichtgeving of ronduit overbodig.

Door Tweakers user Rikkiz0r, maandag 27 augustus 2012 14:13

Soulmaster schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:31:
[...]


dat doe ik hier, maar je zal dat nooit op mijn website zien. Op bliksemdetectie.nl heb ik het zelfs verboden aan de crew om op die manier berichtgeving te plaatsen. Als ze het wel doen hebben ze een enorm groot probleem met mij.

Ik plaats daar wel eens berichtjes die op het eerste gezicht veel op die van geenstijl lijken maar als je goed leest dan druipt het sarcasme er vanaf.
Dus de rest van je crew mag geen berichtje a la GeenStijl plaatsen want dan hebben ze een groot probleem met jou, maar je mag het zelf wel? Beetje hypocriet of niet?

[Reactie gewijzigd op maandag 27 augustus 2012 14:13]


Door Tweakers user 63996, maandag 27 augustus 2012 15:16

CptChaos schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:03:
[...]
Want de manier waarop GS dat doet druipt niet van de sarcasme? Als er ergens sarcasme ervan af druipt, dan is het GS wel.
jij snapt dus echt niet wat ik schrijf he. Lees mijn verhaaltje nu eens goed en langzaam door wie weet snap je het dan.
Rikkiz0r schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:13:
[...]

Dus de rest van je crew mag geen berichtje a la GeenStijl plaatsen want dan hebben ze een groot probleem met jou, maar je mag het zelf wel? Beetje hypocriet of niet?
niets hypocriets, ik plaats alleen dat soort berichten als er weer eens van die zwaar overdrijvende berichten her en der verschijnen. en dan 1 regeltje met nadruk op komisch.

Door Tweakers user Jogai, maandag 27 augustus 2012 20:12

Euhm, waarom zit http://www.appnexus.com/ nog in je site verweven dan?

Door Tweakers user 63996, dinsdag 28 augustus 2012 04:28

zit in die tapatalk plugin. maar jij ziet nergens reclame op de site op dat dingetje in mijn sign na dan

Reageren is niet meer mogelijk